Læren om kvindesygdomme ? |
Har vi ikke alle prøvet en Vespa som ikke vil starte ? |
Vespaen kan være uforudsigelig, lunefuld og helt sin egen herre – bare spørg Ole Tanggaard og Jari |
fra Vespa Klub Vestjylland. Ole kalder ikke uden grund sin Vespa årg. 1954 for Red Devil – hvad |
Jari kalder sin ved jeg ikke. |
Vespa Klub Vestjylland holdt onsdag den 26. januar 2011 kl. 19.00 værkstedsaften hos Johnny |
Tanggaard i Tjæreborg. Alle fremmødte kom i bil – undtagen Jari, han kom på Vespa. Hans Vespa |
årg. 1954 skulle kureres for startvanskeligheder som har drillet Jari gennem lang tid. |
At Jari ”kom” på Vespa var vist en tilsnigelse – noget af vejen til værkstedet måtte han trække! |
Dr. Vespa alias Carlo Ernstsen var mødt frem og kaldte patienten ind på operationsstuen. Først fik |
han forelagt sygehistorien. Jaris Vespa har – uanset den er kold eller varm – svært ved at starte. |
I dr. Vespas pande dannede sig nogle rynker – dybe som hullet i statskassen. Efter nogle minutters |
total stilhed udbrød han – det er platiner og kondensatoren. Nej nej svarede Jari – de er helt nye. |
Rynkerne i panden dr. Vespa blev endnu dybere. Så er det benzintilførslen konkluderede ham. |
Patienten kom op på det røde operationsbord. Dr. Vespa ejer ikke et hulspejl, stetoskop eller |
skalpel, men har et komplet værktøjsskab til sin rådighed. Med assistenterne Jari og Johnny |
Tanggaard (manden som påstår at han har ALT på værkstedet – og jeg er begyndt at tro det ikke er |
løgn) som backup, blev inspektionslugen til Vespaen åbnet. |
På de gamle Vespaer, sidder karburatoren ikke under højre sideballe. Men faktisk på ”toppen af |
cylinderen”. Inspektionslugen er vel omkring 20 x 20 cm stor. Som en gynækolog (latinsk udtryk |
og betyder på dansk = læren om kvindesygdomme), stak dr. Vespa begge hænder ind gennem |
inspektionslugen og begyndte at ”rode og regere” – hans assistent Jari stak også en hånd derind. |
Pludselig stod de med ”hjertet” (karburatoren) i hånden. Et stykke rent papir blev bredt ud på |
operationsbordet. Karburatoren blev minutiøst dissekeret. Hver lille del blev undersøgt for snavs og |
blæst ren med trykluft. Her var der umiddelbart intet unormalt. Så var det benzinhanens tur. |
Måleglasset på benzinhanen blev taget af, og holdt om mod lyset. Heller ikke hér så dr. Vespa noget |
unormalt. Benzinhanen blev åbnet – benzinen flød perfekt ud af hanen. Benzindækslet blev åbnet. |
Igen viste dr. Vespa sig fra den professionelle side – ikke noget med at tænde en tændstik og kigge |
ned i tanken. Nej - til det blev brugt en lommelygte. Tanken så ren ud, og fri for vandperler. |
Dr. Vespa kiggede Jari dybt i øjnene – og det var ikke et kærligt blik. Er du 100 % sikker på, at |
platiner og kondensator er skiftet. Jari lukkede øjnene og trak vejret dybt, mens han fik |
fremstammet ordet: MÅSKE!. |
Dr. Vespa spurgte om det sammen igen – denne gang med en lidt skinger stemme – Jari svarede nu: |
Det er vistnok nogen tid siden. |
Når man i vestjylland siger ”nogen tid….”, så betyder det på rigsdansk ”LANG TID SIDEN”!!!! |
For at undgå at dr. Vespa skulle ryste på hånden, gjorde vi ophold i operationen, og drak kaffe. |
Denne gang var det formanden som havde købt kage til kaffen. Rigeligt med kage var der. Dr. |
Vespas humør blev formildnet………….. |
Bagefter blev Vespaen samlet og forsøgt startet. Den var stadig drillesyg, |
og startede som den var i humør til. Men Jari fik besked på, at sætte nye platiner og kondensator på |
– så garanterede dr. Vespa at den ville starte fremover. |
Dr. Vespas garantier er mere troværdige end efterlønsgarantien |
I ly af mørket kørte/trak Jari sin Vespa hjem. |
Med venlig hilsen. Lars Kingo. |