”The Red Devil”

Her hvor årets kører sæson er ved at gå på hæld, er det tiden at gøre status

For året med ” Den røde djævel” min Vespa super 150 årgang 1955.

En Vespa som tilsyneladende har sit helt eget liv og vilje, for den starter og køre Kun når den selv vil.

Men det er da lykkedes at komme af sted nogle gang i løbet af sæsonen som startede

Med deltagelse i åleturen arrangeret af Hinnerup klubben, starten gik fra Hadsten den 2 Juni kl. 0800 hvor vi kørte til Hinnerup hvor andre stødte til, derefter gik det mod Århus, dog havde vi ikke kørt ret langt inden ”Den røde djævle” besluttede sig for at nu ville den ikke tage gas mere, tiden var knap, så ledsagervognen stoppede op, og en hjertelig sjæl i denne steg ud, hvorefter vi læssede Vespaen op på den medbragte trailer, og turen kunne forsætte mod færgehavnen.

Vel ankommen til færgehavnen ventede vi på de sidste inden vi kørte ombord på færgen, og vi bevægede os op i chaufførloungen hvor vi af arrangørerne blev beværtet  med et medbragt morgencomplet som ikke findes bedre på et 5 stjernet hotel, efter indtagelsen af morgenmåltidet med et par små skarpe, blev der byttet Vespa historier,

Indtil færgen ankom til Kalundborg, da tiden også her var knap, fik jeg stillet en låne Vespa til rådighed, så jeg kunne forsætte turen samme med de andre.

Vi kørte derefter til Lerchenborg Slot, som vi besigtigede på behørig afstand, derefter gik turen rundt i den kønne vestsjællandske natur, hvor vi både fik set kronvildt og råvildt, derefter spiste vi vore medbragte madpakker ved Vestsjællands automobilmuseum (som i øvrigt er et besøg værd, for de som ikke har været der) efter at have gået rundt og set på de mange fine køretøjer, forsatte vi turen til Kalundborg Vandrehjem hvor vi blev indkvarteret, efter et bad var det tid for det store ålegilde, ålene var veltilberedte og der var nok af dem, undertegnede spiste så jeg var lige ved at revne, og vor formand fra Vestjylland måtte søge tilflugt på en sofa i et tilstødende lokale, for at få fordøjet herlighederne.

Næste morgen var der fælles morgenmad, hvorefter turen gik mod Sjællands Odde, hvor vi skulle med færgen til Ebeltoft, i Ebeltoft blev frokosten (Nordeuropas største Wienersnitzel indtaget) hvorefter turen gik retur til Hadsten via Kalø vig.

En helt igennem veltilrettelagt tur, kun skæmmet af ”Den røde djævels” modvilje, og jeg håber at jeg også til næste år, kan være imellem de heldige som bliver inviteret med når Hinnerup klubben igen arrangere en tur.

Ringkøbing fjord rundt.

Den 28 juli skulle ”Den røde Djævle” så på tur rundt om Ringkøbing Fjord med Vespa Klub Vestjylland, vi mødtes med de andre i Nymindegab, hvorefter turen gik mod Ringkøbing midtvejs mellem Nymindegab og Hvidesande skulle der holdes en lille pause, og da vi skulle af sted ville den ”Røde” selvfølgelig ikke starte, men efter at have trukket den kraftigt op med kickstarteren og have løbet lidt med den, så besluttede den sig for at nu ville den godt, og vi kunne forsætte turen mod Ringkøbing, i Ringkøbing gik vi lidt rundt og kiggede hvorefter vi var inde på en lokal Italiensk restaurant hvor ejeren fik hjemve da han hørte at vi var køreren på et motorkøretøj fra hans hjemland, så efter endnu engang at have fået starthjælp kørte vi op til Italieneren og viste ham køretøjerne, og han havde nærmest tåre i øjnene da han så de 7 Vespaer, vi fik vinket farvel, og turen kunne forsætte til Stauning flymuseum, hvor vi brugte et par timer til at se på ældre fly, efter endnu engang at have fået starthjælp gik turen videre tilbage til Nymindegab hvor vi fik sagt farvel til de øvrige medlemmer som forsatte til Esbjerg.

En meget fin tur som vores Formand Peer havde arrangeret, og skal man sige noget negativt så er det, at det er en skam at der ikke er flere af medlemmerne som slutter op og deltager i de ture som vores klub arranger.

Med hensyn til ”Den røde djævels” start problemer så havde vores klubs grand old man (Carlo) hvisket mig i øerne at jeg måske skulle se at få skiftet kondensatoren for

Måske var det der problemerne skulle søges.

Hvorfor da jeg var kommet hjem til Nordjylland kontaktede Ole Haag i København som sendte mig en ny, som jeg monterede og så ville den Røde igen, i hvert fald på de små ture som jeg kørte heroppe i Nordjylland, så jeg tænkte at den var fin, nu kunne jeg med sindsro sagtens tage på den næste tur. Træf ved Vespa Klub Fyn.

Den 24 August læssede jeg så den ”Røde” lillemor og mig selv i kassevognen og drog til Tommerup på Fyn hvor Vespa Klub Fyn havde indbudt til træf på Lilleskov Teglværk, efter at være ankommet og fået slået lejr, blev den ”røde” læsset af, og så skulle den jo startes, og så ville den ikke igen, men heldigvis var der et par friske fyre fra Klub Nordvest som var mig behjælpelig, og det lykkedes at få den i gang, så jeg kunne deltage i turen til Assens.

Om aftenen var der festbanket med grillstegt svinekam mv. og igen var der en som hviskede mig i øret at problemet nok var tændspolen som var problemet, så jeg bestilte en ny ved Ricambi som også deltog i træffet, og allerede om tirsdagen modtog jeg den nye tændspole, og gik straks i gang med at montere den, og tro mig

indtil nu har den startet hver gang den skulle, men men, jeg tror at den har sin egen sjæl og nok skal forsøge at snørre mig igen, alligevel er jeg jo glad for den og den pynter jo i Carporten, og her til November skal den op i en lokal vinhandel og udstilles i forbindelse med en Italiensk vinuge.

Og så går vinteren jo forhåbentligt hurtig så vi igen kan komme ud at kører ”hvis ellers den vil” i hvert fald har jeg ikke tabt lysten, selv om jeg syntes at der har været mange problemer med den, så vi ses måske til Oldtimer træf i Gråsteni Maj 2008.

Til sidst vil jeg endnu engang opfordre de forskellige medlemmer til at slutte op om deres lokale klubbers arrangementer, det er sjoveste at køre Vespa hvis man er flere af sted på en gang.

Ole Tanggaard

Hjørring