”The Red Devil”
Her hvor årets kører
sæson er ved at gå på hæld, er det tiden at gøre status
For året med ” Den røde
djævel” min Vespa super 150 årgang 1955.
En Vespa som
tilsyneladende har sit helt eget liv og vilje, for den starter og køre Kun når den selv vil.
Men det er da lykkedes
at komme af sted nogle gang i løbet af sæsonen som startede
Med deltagelse i
åleturen arrangeret af Hinnerup klubben, starten gik fra Hadsten den 2 Juni
kl. 0800 hvor vi kørte til Hinnerup hvor andre stødte til, derefter gik det
mod Århus, dog havde vi ikke kørt ret langt inden ”Den røde djævle”
besluttede sig for at nu ville den ikke tage gas mere, tiden var knap, så
ledsagervognen stoppede op, og en hjertelig sjæl i denne steg ud, hvorefter
vi læssede Vespaen op på den medbragte trailer, og turen kunne forsætte mod
færgehavnen.
Vel ankommen til
færgehavnen ventede vi på de sidste inden vi kørte ombord på færgen, og vi
bevægede os op i chaufførloungen hvor vi af arrangørerne blev beværtet med
et medbragt morgencomplet som ikke findes bedre på et 5 stjernet hotel,
efter indtagelsen af morgenmåltidet med et par små skarpe, blev der byttet
Vespa historier,
Indtil færgen ankom til
Kalundborg, da tiden også her var knap, fik jeg stillet en låne Vespa til
rådighed, så jeg kunne forsætte turen samme med de andre.
Vi kørte derefter til
Lerchenborg Slot, som vi besigtigede på behørig afstand, derefter gik turen
rundt i den kønne vestsjællandske natur, hvor vi både fik set kronvildt og
råvildt, derefter spiste vi vore medbragte madpakker ved Vestsjællands
automobilmuseum (som i øvrigt er et besøg værd, for de som ikke har været
der) efter at have gået rundt og set på de mange fine køretøjer, forsatte vi
turen til Kalundborg Vandrehjem hvor vi blev indkvarteret, efter et bad var
det tid for det store ålegilde, ålene var veltilberedte og der var nok af
dem, undertegnede spiste så jeg var lige ved at revne, og vor formand fra
Vestjylland måtte søge tilflugt på en sofa i et tilstødende lokale, for at
få fordøjet herlighederne.
Næste morgen var der
fælles morgenmad, hvorefter turen gik mod Sjællands Odde, hvor vi skulle med
færgen til Ebeltoft, i Ebeltoft blev frokosten (Nordeuropas største
Wienersnitzel indtaget) hvorefter turen gik retur til Hadsten via Kalø vig.
En helt igennem
veltilrettelagt tur, kun skæmmet af ”Den røde djævels” modvilje, og jeg
håber at jeg også til næste år, kan være imellem de heldige som bliver
inviteret med når Hinnerup klubben igen arrangere en tur.
Ringkøbing fjord rundt.
Den 28 juli skulle ”Den
røde Djævle” så på tur rundt om Ringkøbing Fjord med Vespa Klub Vestjylland,
vi mødtes med de andre i Nymindegab, hvorefter turen gik mod Ringkøbing
midtvejs mellem Nymindegab og Hvidesande skulle der holdes en lille pause,
og da vi skulle af sted ville den ”Røde” selvfølgelig ikke starte, men efter
at have trukket den kraftigt op med kickstarteren og have løbet lidt med
den, så besluttede den sig for at nu ville den godt, og vi kunne forsætte
turen mod Ringkøbing, i Ringkøbing gik vi lidt rundt og kiggede hvorefter vi
var inde på en lokal Italiensk restaurant hvor ejeren fik hjemve da han
hørte at vi var køreren på et motorkøretøj fra hans hjemland, så efter endnu
engang at have fået starthjælp kørte vi op til Italieneren og viste ham
køretøjerne, og han havde nærmest tåre i øjnene da han så de 7 Vespaer, vi
fik vinket farvel, og turen kunne forsætte til Stauning flymuseum, hvor vi
brugte et par timer til at se på ældre fly, efter endnu engang at have fået
starthjælp gik turen videre tilbage til Nymindegab hvor vi fik sagt farvel
til de øvrige medlemmer som forsatte til Esbjerg.
En meget fin tur som
vores Formand Peer havde arrangeret, og skal man sige noget negativt så er
det, at det er en skam at der ikke er flere af medlemmerne som slutter op og
deltager i de ture som vores klub arranger.
Med hensyn til ”Den røde
djævels” start problemer så havde vores klubs grand old man (Carlo) hvisket
mig i øerne at jeg måske skulle se at få skiftet kondensatoren for
Måske var det der
problemerne skulle søges.
Hvorfor da jeg var
kommet hjem til Nordjylland kontaktede Ole Haag i København som sendte mig
en ny, som jeg monterede og så ville den Røde igen, i hvert fald på de små
ture som jeg kørte heroppe i Nordjylland, så jeg tænkte at den var fin, nu
kunne jeg med sindsro sagtens tage på den næste tur. Træf ved Vespa Klub
Fyn.
Den 24 August læssede
jeg så den ”Røde” lillemor og mig selv i kassevognen og drog til Tommerup på
Fyn hvor Vespa Klub Fyn havde indbudt til træf på Lilleskov Teglværk, efter
at være ankommet og fået slået lejr, blev den ”røde” læsset af, og så skulle
den jo startes, og så ville den ikke igen, men heldigvis var der et par
friske fyre fra Klub Nordvest som var mig behjælpelig, og det lykkedes at få
den i gang, så jeg kunne deltage i turen til Assens.
Om aftenen
var der festbanket med grillstegt svinekam mv. og igen var der en som
hviskede mig i øret at problemet nok var tændspolen som var problemet, så
jeg bestilte en ny ved Ricambi som også deltog i træffet, og allerede om
tirsdagen modtog jeg den nye tændspole, og gik straks i gang med at montere
den, og tro mig
indtil nu har den
startet hver gang den skulle, men men, jeg tror at den har sin egen sjæl og
nok skal forsøge at snørre mig igen, alligevel er jeg jo glad for den og den
pynter jo i Carporten, og her til November skal den op i en lokal vinhandel
og udstilles i forbindelse med en Italiensk vinuge.
Og så går vinteren jo
forhåbentligt hurtig så vi igen kan komme ud at kører ”hvis ellers den vil”
i hvert fald har jeg ikke tabt lysten, selv om jeg syntes at der har været
mange problemer med den, så vi ses måske til Oldtimer træf i Gråsteni Maj
2008.
Til sidst vil jeg endnu
engang opfordre de forskellige medlemmer til at slutte op om deres lokale
klubbers arrangementer, det er sjoveste at køre Vespa hvis man er flere af
sted på en gang.
Ole Tanggaard
Hjørring
Vespa Klub Vestjylland.
|