Vespas historie

 
   
     
  Rinaldo Piaggio, grundlagde som 20-årig Piaggio i 1884. Selskabet, der var baseret i Genova fremstillede fra begyndelsen lokomotiver og meget mere. Efter et par år begyndte de også at fremstille togvogne, busser og varevogne.

Under første verdenskrig fabrikerede firmaet flyvemaskiner. I 1917 besluttede Piaggio at udvide sin forretning ved at købe en ny fabrik i Pisa. Det tog ikke mere end fire år førend en udvidelse var nødvendig og der blev bygget en ny fabrik i Pontedera.  Det var på denne at Vespa senere skulle blive født. 

Efter krigen, ønskede at Enrico Piaggio at bygge en motorcykel til en lav pris, der ville være tilgængelig for alle typer mennesker. For at nå sit mål, havde han designet en scooter, som han kaldte Paperino (Anders And på dansk), men han var i starten ikke helt tilfreds med resultaterne, så han arbejdede videre og resultatet blev Vespa.
Det første år (1946) blev der produceret 2484 Vespa’er. Året efter steg dette salg til 10535 køretøjer og i 1948 nåede produktionen 19822 stykker. Tre år senere havde 171200 vespa’er set dagens lys og det blev en stor succes. Nu bliver Vespa scootere fremstillet i 13 lande og solgt i 114 lande. I 1988 solgtes ikke færre end 10 millioner Vespa og bestseller var Vespa PX. Vespa 150 GS var en anden attraktiv model,

 der blev betragtet som den mest populære. Måske på grund af, at det gik over 100 km / h.

Vespa har vundet mange priser og blev beskrevet som langt den bedste italienske motorcykel efter Giancarlo Tironi, en italiensk studerende, lykkedes at nå polarcirklen.

I 1980 lykkedes det to Vespa PX 200 at gennemføre Paris-Dakar rally, dette understreger den alsidigheden af dette køretøje.

Nu dagens Vespa’er er yderst velkørende og tilbyder bedste køreegenskaber i et lækkert design.