Guldbageren – det gode håndværk !

 

Endnu en pragtfuld sommerdag var det dén lørdag i juli måned…….

Mødestedet var ved de 4 hvide mænd – nogle meget høje skulpturer, som er lavet af
kunstneren Svend Wiig Hansen og som sidder og skuer ud over havneindløbet til Esbjerg Havn.
Når formanden skriver ”ved” den 4 hvide mænd, så skal det forstås meget bogstaveligt.
Carlo og jeg ankom ca. 10 minutter før mødetidspunktet og holdt på parkeringspladsen.
Pludselig råbte en stemme ”hér” og mellem benene på de 4 hvide mænd stod kronprinsen
alias Johnny Tanggaard. Carlo og jeg spadserede derop og mødte Peer, Jørn, Jens og Johnny.
Deres scootere var kørt op på det 5 m høje plateau (hvor kørsel med  motorkøretøjer er forbudt).
Kort efter ankom Mulle og Martin + søn. Martin og hans søn var kørt fra Sjælland mod
vest tidligt om morgenen. Rigtig frisk gået – respekt og High Five til medlemmer som vil
køre så langt, for at være i ”vores” selskab. Afgangstidspunktet var kl. 10.00. MEN Jørn døjede
med at starte sin Vespa. Hvis man skulle have et uheld, så var stedet meget velvalgt trods alt.
Smukke omgivelser (når jeg ser bort fra VKV´s medlemmer) og forrygende vejr.
Dr. Carlo gik straks i gang med at stille diagnosen på Jørns Vespa. Selv om dr. Carlo
ikke var iklædt hvid kittel og hulspejl i panden, så fik han hurtigt fundet fejlen.
Ingen gnist til tændrøret. Først blev der skaffet en ny tændrørshætte. Det hjalp ikke. Dr. Carlo
kørte selv hjem til sin operationsstue (læs: værksted) og hentede en ny tændspole.
Mens vi nød det gode HÅNDVÆRK fra Carlo, så diskede Jens op med friskbagt wienerbrød
fra Guldbageren i Ribe. Wienerbrødet var også godt HÅNDVÆRK – det gjorde at ventetiden på
reparationen ikke føltes så lang. En stor tak til Guldbageren, Mosevej 16 i Ribe for hans donation
af godt wienerbrød J Da tændspolen var skiftet på Jørns Vespa, var vi med 1½ times
forsinkelse klar til at køre. Målet var et godt spisested i Søndervig. Ud af Esbjerg i en fart.
På Tarphagevej, gav formanden et par gratis omgang til medlemmerne – altså han kørte et par gange
rundt i en rundkørsel før han fandt den rigtige vej…….På grund af reparationen af Jørns Vespa,
måtte jeg kl. 12.15 forlade det gode selskab og kører til Ho Kro, hvor min kone ventede…….

Tip tap tønde…..nu må en anden begynde (på fortsættelsen af beretningen).

Lars Kingo.
 
Så vil jeg skrive lidt om resten af vores tur rundt om fjorden. Efter at vi have taget afsked med Kingo
 foresatte vi mod Skjern enge, da vi kom derud manglede vi Carlo og Jørn, de havde glemt at dreje
sammen med vi andre, der gik ca. 10 min så ankom de. Da vi skulle til at køre kunne Jørn ikke få gang i
sin vespa igen, efter et kvater fik vi gang i den. Vi foresatte mod Ringkøbing, hvor vi kørte
forbi deres torv, der var de ved at pakke der sager ned efter et marked der have været, det var min
plan at vi skulle have været rundt på torvet og se om der var noget vi kunne bruge, men vi have jo tabt
1.5 time, så vi foresatte mod Søndervig hvor vi skulle spise, vi ankom kl.1400. Vi havde brugt 4 timer
på at køre 80 km. :-( Efter måltidet skulle vi over og tanke, der var Johnny og Martin væk, nå
men de kom nok, de kørte jo på deres 300er, så de skulle nok kunne indhente os, efter
Nymindegab foresatte vil mod Hostrup derefter mod Filsø hvor vi skulle holde en kaffe pause og nyde
udsigten over Filsø, den har tidligere været Danmarks næststørste sø med et areal på over 2000 hektar. I
 midten af 1800-tallet begyndte inddæmningen. Søen skrumpede gennem de næste hundrede år for at ende på kun
  45 hektar. Området er siden fredet og vandstanden blev hævet i 1990erne og søen er næsten fordoblet i areal. 
I august 2010 købte Aage V. Jensen Naturfond Filsø Avlsgods med henblik på at stoppe landbrugsdriften på de tidligere
 søarealer og i stedet genoprette søen. Den 2. juli 2012 blev der åbnet for vandet til Søndersø, og den
7. oktober 2012 blev søen markeret med en stor indvielse. Johnny og Martin ankom efter ca. 10 min
så var vi samlet alle sammen igen :-) ( DET ER ET HÅRDT ARBEJDE AT VÆRE DAGENS TURGUIDE)
Da vi skulle til at køre igen, havde Jørn igen problemer med at starte, efter en halv time,
blev det besluttet at prøve at lade den køre ned af en stejl bakke med hjælp fra Martin som
trækæsel, Mulle og Johnny hjalp også til, det foregik på denne måde, at man sætte sin højre fod på
bagsædet af Jørns scoorter, så er det bare med at holde balancen + og få noget fart på, men det hjalp
 ikke noget,den ville ikke mere denne dag, så vi måtte en og banke på hos en, for at få lov til at
stille den der, så Jørn kan afhente den i morgen, så Jørn måtte bag på Johnny en del af vejen,
da vi var udenfor Esbjerg holdte vi ind på en rasteplads, så vi kunne tage afsked med Jens og Martin
og Johnny. Mulle kørte Jørn den sidste vej til færgen til Fanø ( Det er Jørn der står for turen
Fanø rundt den 31 august. Så mød talstærk frem, Jørn skal nok give med rundhånd den dag )
 
Turen længde var ca. 200km. Det tog 8,5 time. Vi var i Esbjerg igen kl. 1830.
 
Peer Tanggaard.