Guldbageren – det gode håndværk ! |
Endnu en pragtfuld sommerdag var det dén lørdag i juli måned……. |
Mødestedet var ved de 4 hvide mænd – nogle meget høje skulpturer, som er lavet af |
kunstneren Svend Wiig Hansen og som sidder og skuer ud over havneindløbet til Esbjerg Havn. |
Når formanden skriver ”ved” den 4 hvide mænd, så skal det forstås meget bogstaveligt. |
Carlo og jeg ankom ca. 10 minutter før mødetidspunktet og holdt på parkeringspladsen. |
Pludselig råbte en stemme ”hér” og mellem benene på de 4 hvide mænd stod kronprinsen |
alias Johnny Tanggaard. Carlo og jeg spadserede derop og mødte Peer, Jørn, Jens og Johnny. |
Deres scootere var kørt op på det 5 m høje plateau (hvor kørsel med motorkøretøjer er forbudt). |
Kort efter ankom Mulle og Martin + søn. Martin og hans søn var kørt fra Sjælland mod |
vest tidligt om morgenen. Rigtig frisk gået – respekt og High Five til medlemmer som vil |
køre så langt, for at være i ”vores” selskab. Afgangstidspunktet var kl. 10.00. MEN Jørn døjede |
med at starte sin Vespa. Hvis man skulle have et uheld, så var stedet meget velvalgt trods alt. |
Smukke omgivelser (når jeg ser bort fra VKV´s medlemmer) og forrygende vejr. |
Dr. Carlo gik straks i gang med at stille diagnosen på Jørns Vespa. Selv om dr. Carlo |
ikke var iklædt hvid kittel og hulspejl i panden, så fik han hurtigt fundet fejlen. |
Ingen gnist til tændrøret. Først blev der skaffet en ny tændrørshætte. Det hjalp ikke. Dr. Carlo |
kørte selv hjem til sin operationsstue (læs: værksted) og hentede en ny tændspole. |
Mens vi nød det gode HÅNDVÆRK fra Carlo, så diskede Jens op med friskbagt wienerbrød |
fra Guldbageren i Ribe. Wienerbrødet var også godt HÅNDVÆRK – det gjorde at ventetiden på |
reparationen ikke føltes så lang. En stor tak til Guldbageren, Mosevej 16 i Ribe for hans donation |
af godt wienerbrød J Da tændspolen var skiftet på Jørns Vespa, var vi med 1½ times |
forsinkelse klar til at køre. Målet var et godt spisested i Søndervig. Ud af Esbjerg i en fart. |
På Tarphagevej, gav formanden et par gratis omgang til medlemmerne – altså han kørte et par gange |
rundt i en rundkørsel før han fandt den rigtige vej…….På grund af reparationen af Jørns Vespa, |
måtte jeg kl. 12.15 forlade det gode selskab og kører til Ho Kro, hvor min kone ventede……. |
Tip tap tønde…..nu må en anden begynde (på fortsættelsen af beretningen). |
Lars Kingo. |
Så vil jeg skrive lidt om resten af vores tur rundt om fjorden. Efter at vi have taget afsked med Kingo |
foresatte vi mod Skjern enge, da vi kom derud manglede vi Carlo og Jørn, de havde glemt at dreje |
sammen med vi andre, der gik ca. 10 min så ankom de. Da vi skulle til at køre kunne Jørn ikke få gang i |
sin vespa igen, efter et kvater fik vi gang i den. Vi foresatte mod Ringkøbing, hvor vi kørte |
forbi deres torv, der var de ved at pakke der sager ned efter et marked der have været, det var min |
plan at vi skulle have været rundt på torvet og se om der var noget vi kunne bruge, men vi have jo tabt |
1.5 time, så vi foresatte mod Søndervig hvor vi skulle spise, vi ankom kl.1400. Vi havde brugt 4 timer |
på at køre 80 km. :-( Efter måltidet skulle vi over og tanke, der var Johnny og Martin væk, nå |
men de kom nok, de kørte jo på deres 300er, så de skulle nok kunne indhente os, efter |
Nymindegab foresatte vil mod Hostrup derefter mod Filsø hvor vi skulle holde en kaffe pause og nyde |
udsigten over Filsø, den har tidligere været Danmarks næststørste sø med et areal på over 2000 hektar. I |
midten af 1800-tallet begyndte inddæmningen. Søen skrumpede gennem de næste hundrede år for at ende på kun |
45 hektar. Området er siden fredet og vandstanden blev hævet i 1990erne og søen er næsten fordoblet i areal. |
I august 2010 købte Aage V. Jensen Naturfond Filsø Avlsgods med henblik på at stoppe landbrugsdriften på de tidligere |
søarealer og i stedet genoprette søen. Den 2. juli 2012 blev der åbnet for vandet til Søndersø, og den |
7. oktober 2012 blev søen markeret med en stor indvielse. Johnny og Martin ankom efter ca. 10 min |
så var vi samlet alle sammen igen :-) ( DET ER ET HÅRDT ARBEJDE AT VÆRE DAGENS TURGUIDE) |
Da vi skulle til at køre igen, havde Jørn igen problemer med at starte, efter en halv time, |
blev det besluttet at prøve at lade den køre ned af en stejl bakke med hjælp fra Martin som |
trækæsel, Mulle og Johnny hjalp også til, det foregik på denne måde, at man sætte sin højre fod på |
bagsædet af Jørns scoorter, så er det bare med at holde balancen + og få noget fart på, men det hjalp |
ikke noget,den ville ikke mere denne dag, så vi måtte en og banke på hos en, for at få lov til at |
stille den der, så Jørn kan afhente den i morgen, så Jørn måtte bag på Johnny en del af vejen, |
da vi var udenfor Esbjerg holdte vi ind på en rasteplads, så vi kunne tage afsked med Jens og Martin |
og Johnny. Mulle kørte Jørn den sidste vej til færgen til Fanø ( Det er Jørn der står for turen |
Fanø rundt den 31 august. Så mød talstærk frem, Jørn skal nok give med rundhånd den dag ) |
Turen længde var ca. 200km. Det tog 8,5 time. Vi var i Esbjerg igen kl. 1830. |
Peer Tanggaard. |