Andreas`jomfrutur.

Oldtimer 2010

 
Undertegnede har i et tidligere indlæg nævnt, at jeg sammen med landets eneste juniormedlem
Andreas fra Hjørring, var involveret i et projekt omkring renovering af en Vespa 50 fra 1967.
 
Vespaen blev i sommeren 2007 indkøbt ved en lokal VVS installatør, som Andreas havde mødt

forbindelse med et veteran arrangement. Og som den glade og snaksaglige dreng som Andreas er,

kom han jo i snak med VVS manden under turen i dennes Cadillac, og Andreas fik nys om at manden

lå inde med en papkasse model af en Vespa 50 fra 1967. Så da turen i Cadillacen var overstået, blev

der indgået en aftale om, at undertegnede og Andreas skulle kigge ud til VVS manden og se på herligheden.

Der gik et par dage, som bl.a., blev brugt til, at indhente de fornødne tilladelser fra forældrene til at
kunne indgå en eventuel handel, så da disse tilladelser var i orden, tog vi ud for at se på sagen.
Andreas var helt klar på, at den ville han have, dog var prisen ikke helt efter det han ville give, men
efter lidt forhandling frem og tilbage lykkedes det ham, at nå frem til en acceptabel pris, og

modellen blev læsset ind i bilen, og vi kunne drage hjemad med det nyindkøbte.

 
Andreas og undertegnede indgik så en aftale omkring det videre forløb omkring renoveringen, der skal nok lige nævnes
 Andreas på det tidspunkt kun var 12 år, så han kunne jo ikke benytte den før han fyldte 16 år.
 
Men aftalen indbød bl.a., at jeg skulle bistå ham med opgaven, og at han så skulle beskrive forløbet

i form af foto dokumentation mv., af opgaven, samt at den egentlig Jomfru tur skulle ske

i forbindelse med Oldtimer løbet i det år hvor han fyldte 16 år.

 

I efteråret 2007 blev Vespaen så skilt ad i atomer, alt blev rengjort hvorefter projektet kunne gå i gang.

I vinteren 2007/2008 var karosseriet så en tur i Thisted hvor Andreas  farfar fik slebet dette ned og lakeret.

 

I foråret 2008 helt nøjagtigt den 27 april skulle Andreas konfirmeres, og så dukkede karosseriet så op midt under

 festen hvor forældrene meget praktisk anvendte den som sangskjuler, hvor den glade ejer så kunne betragte farfar`arbejde.

 
Projektet lå derefter stille frem til sommeren 2009, hvor vi fik indkøbt de fornødne nye dele mv,
og en egentlig opbygning kunne begynde, og hen i August måned kunne den første spæde tur køres
desværre viste det sig at de vitale dele i motoren ikke var så gode som vi havde regnet med, så der
skulle gøres noget ved dette, så professor Carlo  i Esbjerg blev kontaktet, og en aftale blev indgået
om at han skulle renovere motoren, så denne blev sendt til Esbjerg og Carlo er jo en hurtig mand så
den kom hurtig tilbage, og kunne monteres.
 
Andreas trænede så lidt på det lokale stisystem i området hvor vi bor, og efter en del usikkerhed i
starten kom han efter det, men han var jo endnu ikke blevet de 16 år og havde ej heller kørekort,
men han havde jo glæden ved de små ture som det blev til i området.
 

I foråret 2010 havde han så tilmeldt sig den lokale aftenskole, påbegynde køre undervisning for at,

ligeledes tilmeldte han sig Oldtimer træffet.
 
Den 20 maj bestod han så køreprøven, samtidig med at han gik til afsluttende eksamen i 9 klasse
og bl.a. hentede sig et meget flot 12 tal i biologi.
 
Men inden Oldtimer træffet skulle der jo også lige overstås en sidste skoledag ( 27/5) med
efterfølgende tømmermænd, men det kan vi ældre jo ikke tages os af for en aftale er jo en aftale,
så den 28/5 skulle bilen pakkes med ”The Red Devil” , Vespa 50 og min Triumph, og så var vi klar til turen til Gråsten.
 

Den unge mand var godt nok noget mat i sokkeholderne på turen derned, men livede op da vi kl. 1830 ankom til lejerpladsen i Gråsten,

vi fik slået lejer og startet grillen op, mens han prøvede den første lille tur i området omkring Ringridderpladsen,
og det blev næsten midnat før vi gik til ro.
 
Næste morgen blev vi vækket af en inferm larm fra hans far`mobiltelefon udsendte i form af en
vække tone med kirkeklokke ringen, man må tage sig til hovedet over hvorfor man en hellig lørdag
morgen kl.0600 har sin mobil sat til vækning.
 
I løbet af formiddagen opstod der så diverse små problemer af teknisk art på køretøjerne, men vi fik
dem da bragt op på opstillingspladsen og tiden for starten nærmede sig, og da vi stillede med 3
køretøjer i forskellige klasser kunne vi ikke køre samlet fra pladsen, så vi havde aftalt at vi skulle
mødes ved en buslomme i Rinkenæs, og så derfra følges ad til Flensburg.
 
Og som tiden nærmede sig 1230 og totakts osen steg op over pladsen steg spændingen også, så efter
at Sønderborg` kvindelig borgmester havde holdt en lille tale, skød hun løbet i gang, jeg stod jo med
”The red Devil” og så at Andreas måtte løbe 50´ eren i gang men han kom godt af sted, da alle
knallerterne var kommet af sted var det så min tur, og det gik også godt,

Andreas`far skulle så følge efter på motorcyklen.

 
Turen starter jo som altid med en masse glade og vinkende tilskuere, som har taget opstilling langs
med ruten, ja nogle har ligefrem flytte havemøblerne ud til vejen og sidder der og nyder synet af de
gamle køretøjer, samtidig med at de indtager deres frokost.
 

Jeg indhentede Andres lige inden Rinkenæs, og vi kørte ind på det aftalte sted for at afvente faren`s

ankomst, efter at have gjort ventet et godt stykke tid uden at han var kommet, valgte vi at ringe til
ham for at høre om han eventuelt havde problemer, og det viste det sig, at han havde idet
svømmeren i karburatoren på Triumphen havde sat sig fast, så motoren på det nærmeste løb løbsk,

så han havde valgt at blive på pladsen, så Andreas` og jeg forsatte derefter turen mod Flensburg.

 
Det var en meget stolt ungersvend der kørte på sin fine Vespa, den kørte som en drøm og han vente
flere gange tommelen i vejret for at vise sin glæde.
 
Vi ankom godt til P-pladsen ved Danfoss, og desværre som sædvanligt viste arrangementer på
pladsen sine mangler bl.a., at man kun har en grill på 40X 40 så køen af ventende sulten kørere
snart var 100 meter lang, det er utroligt at man nu efter 20 år endnu ikke har lært at det kræver lidt
mere kapacitet end en grill på 40 x 40 for at kunne bespise 1000 mennesker med en grillpølse.
 
Efter en lille times tid på pladsen, indledte vi turen tilbage til Gråsten, som gik lige så godt som

turen derover, en automatisk fartkontrol viste i øvrigt at Andreas Vespa køre mellem 40-45 km/t,

som jo er meget godt.
 
Vel tilbage i Gråsten var Andreas jo spændt på om han eventuelt skulle være blevet tildelt præmie,

MEN DESVÆRRE VAR HAN IKKE  imellem de heldige, og det var vi mange som var en

 
smule ked af på hans vegne, men konkurrencen er stor i klasse 2 for der var 85 tilmeldte i den
klasse, men som vi sagde til ham, han kan være heldig næste år, så han tog det med oprejst pande.
 
Men nedtur var det ikke helt idet undertegnede tog pokalen for bedst renoverede i klasse 3 , i øvrigt
en smule overrasket idet det er 3 gang jeg deltage med dette køretøj og ikke har gjort noget i forhold
til de tidligere år, men det er jo forskellige dommer der anvendes hvert år så måske dette er årsagen.
 

Men der skal ingen tvivl være om at vi med Andreas har fået en Vespa elsker.

 

Da præmieoverrækkelserne var forbi skulle vi lige grille et par pølser, hvorefter vi pakkede sammen

og hjemturen kunne indledes, det var 3 meget trætte deltager som ankom Hjørring lørdag aften kl.
2200. Men hvilken fantastisk, oplevelses og vidunderlig weekend vi har haft, så vi er klar til træffet
i Gråsten igen i 2011.
 

Ole Tanggaard. Hjørring.

Vespa Klub Vestjylland.
 
 Andreas sidste skoledag.