Andreas`jomfrutur. Oldtimer 2010 |
Undertegnede har i et tidligere indlæg nævnt, at jeg sammen med landets eneste juniormedlem |
Andreas fra Hjørring, var involveret i et projekt omkring renovering af en Vespa 50 fra 1967. |
Vespaen blev i sommeren 2007 indkøbt ved en lokal VVS installatør, som Andreas havde mødt |
forbindelse med et veteran arrangement. Og som den glade og snaksaglige dreng som Andreas er, |
kom han jo i snak med VVS manden under turen i dennes Cadillac, og Andreas fik nys om at manden |
lå inde med en papkasse model af en Vespa 50 fra 1967. Så da turen i Cadillacen var overstået, blev |
der indgået en aftale om, at undertegnede og Andreas skulle kigge ud til VVS manden og se på herligheden. |
Der gik et par dage, som bl.a., blev brugt til, at indhente de fornødne tilladelser fra forældrene til at |
kunne indgå en eventuel handel, så da disse tilladelser var i orden, tog vi ud for at se på sagen. |
Andreas var helt klar på, at den ville han have, dog var prisen ikke helt efter det han ville give, men |
efter lidt forhandling frem og tilbage lykkedes det ham, at nå frem til en acceptabel pris, og |
modellen blev læsset ind i bilen, og vi kunne drage hjemad med det nyindkøbte. |
Andreas og undertegnede indgik så en aftale omkring det videre forløb omkring renoveringen, der skal nok lige nævnes |
Andreas på det tidspunkt kun var 12 år, så han kunne jo ikke benytte den før han fyldte 16 år. |
Men aftalen indbød bl.a., at jeg skulle bistå ham med opgaven, og at han så skulle beskrive forløbet |
i form af foto dokumentation mv., af opgaven, samt at den egentlig Jomfru tur skulle ske |
i forbindelse med Oldtimer løbet i det år hvor han fyldte 16 år. |
I efteråret 2007 blev Vespaen så skilt ad i atomer, alt blev rengjort hvorefter projektet kunne gå i gang. |
I vinteren 2007/2008 var karosseriet så en tur i Thisted hvor Andreas farfar fik slebet dette ned og lakeret. |
I foråret 2008 helt nøjagtigt den 27 april skulle Andreas konfirmeres, og så dukkede karosseriet så op midt under |
festen hvor forældrene meget praktisk anvendte den som sangskjuler, hvor den glade ejer så kunne betragte farfar`arbejde. |
Projektet lå derefter stille frem til sommeren 2009, hvor vi fik indkøbt de fornødne nye dele mv, |
og en egentlig opbygning kunne begynde, og hen i August måned kunne den første spæde tur køres |
desværre viste det sig at de vitale dele i motoren ikke var så gode som vi havde regnet med, så der |
skulle gøres noget ved dette, så professor Carlo i Esbjerg blev kontaktet, og en aftale blev indgået |
om at han skulle renovere motoren, så denne blev sendt til Esbjerg og Carlo er jo en hurtig mand så |
den kom hurtig tilbage, og kunne monteres. |
Andreas trænede så lidt på det lokale stisystem i området hvor vi bor, og efter en del usikkerhed i |
starten kom han efter det, men han var jo endnu ikke blevet de 16 år og havde ej heller kørekort, |
men han havde jo glæden ved de små ture som det blev til i området. |
I foråret 2010 havde han så tilmeldt sig den lokale aftenskole, påbegynde køre undervisning for at, |
ligeledes tilmeldte han sig Oldtimer træffet. |
Den 20 maj bestod han så køreprøven, samtidig med at han gik til afsluttende eksamen i 9 klasse |
og bl.a. hentede sig et meget flot 12 tal i biologi. |
Men inden Oldtimer træffet skulle der jo også lige overstås en sidste skoledag ( 27/5) med |
efterfølgende tømmermænd, men det kan vi ældre jo ikke tages os af for en aftale er jo en aftale, |
så den 28/5 skulle bilen pakkes med ”The Red Devil” , Vespa 50 og min Triumph, og så var vi klar til turen til Gråsten. |
Den unge mand var godt nok noget mat i sokkeholderne på turen derned, men livede op da vi kl. 1830 ankom til lejerpladsen i Gråsten, |
vi fik slået lejer og startet grillen op, mens han prøvede den første lille tur i området omkring Ringridderpladsen, |
og det blev næsten midnat før vi gik til ro. |
Næste morgen blev vi vækket af en inferm larm fra hans far`mobiltelefon udsendte i form af en |
vække tone med kirkeklokke ringen, man må tage sig til hovedet over hvorfor man en hellig lørdag |
morgen kl.0600 har sin mobil sat til vækning. |
I løbet af formiddagen opstod der så diverse små problemer af teknisk art på køretøjerne, men vi fik |
dem da bragt op på opstillingspladsen og tiden for starten nærmede sig, og da vi stillede med 3 |
køretøjer i forskellige klasser kunne vi ikke køre samlet fra pladsen, så vi havde aftalt at vi skulle |
mødes ved en buslomme i Rinkenæs, og så derfra følges ad til Flensburg. |
Og som tiden nærmede sig 1230 og totakts osen steg op over pladsen steg spændingen også, så efter |
at Sønderborg` kvindelig borgmester havde holdt en lille tale, skød hun løbet i gang, jeg stod jo med |
”The red Devil” og så at Andreas måtte løbe 50´ eren i gang men han kom godt af sted, da alle |
knallerterne var kommet af sted var det så min tur, og det gik også godt, |
Andreas`far skulle så følge efter på motorcyklen. |
Turen starter jo som altid med en masse glade og vinkende tilskuere, som har taget opstilling langs |
med ruten, ja nogle har ligefrem flytte havemøblerne ud til vejen og sidder der og nyder synet af de |
gamle køretøjer, samtidig med at de indtager deres frokost. |
Jeg indhentede Andres lige inden Rinkenæs, og vi kørte ind på det aftalte sted for at afvente faren`s |
ankomst, efter at have gjort ventet et godt stykke tid uden at han var kommet, valgte vi at ringe til |
ham for at høre om han eventuelt havde problemer, og det viste det sig, at han havde idet |
svømmeren i karburatoren på Triumphen havde sat sig fast, så motoren på det nærmeste løb løbsk, |
så han havde valgt at blive på pladsen, så Andreas` og jeg forsatte derefter turen mod Flensburg. |
Det var en meget stolt ungersvend der kørte på sin fine Vespa, den kørte som en drøm og han vente |
flere gange tommelen i vejret for at vise sin glæde. |
Vi ankom godt til P-pladsen ved Danfoss, og desværre som sædvanligt viste arrangementer på |
pladsen sine mangler bl.a., at man kun har en grill på 40X 40 så køen af ventende sulten kørere |
snart var 100 meter lang, det er utroligt at man nu efter 20 år endnu ikke har lært at det kræver lidt |
mere kapacitet end en grill på 40 x 40 for at kunne bespise 1000 mennesker med en grillpølse. |
Efter en lille times tid på pladsen, indledte vi turen tilbage til Gråsten, som gik lige så godt som |
turen derover, en automatisk fartkontrol viste i øvrigt at Andreas Vespa køre mellem 40-45 km/t, |
som jo er meget godt. |
Vel tilbage i Gråsten var Andreas jo spændt på om han eventuelt skulle være blevet tildelt præmie, |
MEN DESVÆRRE VAR HAN IKKE imellem de heldige, og det var vi mange som var en |