|
Vagn Hansen havde den 28. maj
2014 tilbudt at være guide for en køretur.
|
|
|
Mødestedet var som sædvanlig ved Korskroen. Fremmødet var denne aften
usædvanlig |
|
|
godt – hele 10 Vespaer + det ”løse” var mødt op. Allerede inden turen
startede, tegnede |
|
|
aftenen sig til at blive en gevaldig succes! Vi fik sadlet op.
Kortegen af Vespaer strakte |
|
|
sig over et par hundrede meter, mens vi ”langsomt” (det syntes nogle
bilister) tøffede |
|
|
ad Tingvejen mod Krogager. Luften var tyk af totaktsolie – men lugtede
alligevel bedre |
|
|
end en grillbar i en søvnig dansk provinsby. I Krogager ledte Vagn os
frem til en ejendom, |
|
|
hvor der var flere værkstedsbygninger. Inden vi fik stoppet motorerne
blev man klar over, |
|
|
der ventede os en ganske usædvanlig oplevelse. En pæn hvid Opel Record
1900 m/sort vinyltag |
|
|
holdt allerede parkeret ved ejendommen. Der var også anlagt en
”krolfbane” – krolf |
|
|
er en blanding af kroket og golf. Er det så en finere udgave eller
kroket - eller en billig udgave af |
|
|
golf? – det må læseren
selv finde ud af.
Vi blev gennet ind i en mandskabsvogn, hvor |
|
|
”Bossen”
ville tage mod os. Hver især havde nok en forestilling om, hvordan en
”boss” ser ud. |
|
|
Nogle af os er faktisk gift med en ”boss” – nogle kalder hende også
forkonen, kranen, |
|
|
finansministeren……. Andre forbinder ordet ”boss” med Bruce
Springsteen…… |
|
|
I Krogager betyder det noget ganske andet. ”Bossen” er døbt det
borgerlige navn Jens Kristian |
|
|
Jensen. Han er født i 1935. Som lille fik han kælenavnet bosse – deraf
navnet ”Bossen”. |
|
|
Han fortalte i korte træk om sig opvækst, hvor midlerne var små.
F.eks. under 2. verdenskrig |
|
|
syede hans mor bukser til ham af gamle lærredssække. Det stod i skarp
kontrast til det visenere |
|
|
skulle opleve. I det meste af sit liv har ”Bossen” samlet på ALT som
har en motor. |
|
|
Luften var tyk af forventning – det kunne ikke gå hurtigt nok med at
komme ind og se |
|
|
alle herlighederne! Ca. 9 Nimbusser – nogle endda med sidevogn, 2
Honda CX 500, Triumph, BSA, |
|
|
Yamaha, Suzuki – blot for at nævne nogle af de 2-hjulere ”Bossen”
havde stående. Biler var der |
|
|
også mange af. Audi 80, Citroën 2 CV, Citroën 11 (gangstermodellen),
Morris 1000, Opel |
|
|
Ascona, Lloyd, Austin Seven o.s.v. ”Bossen” fortalte, at bilen som
hedder Overland var |
|
|
var den ældste han havde.
Se dette link: |
|
|
Den var bygget i 1915! Læderet på sæderne var stadig det originale.
Det var blødt og
|
|
|
velplejet. Særlig Johnny Tanggard var imponeret. Johnnys kone er ikke
engang halvt
så
gammel |
|
|
som bilen,
men hendes ”POPO” var ikke længere så blød og lækker som
læderet på den |
|
|
gamle bil – det var i hvert fald hvad han udtalte! Han havde også en
knallert af mrk. Acrobat |
|
|
vistnok den sidste knallert som blev produceret i Danmark.
Se dette
link: |
|
|
En anden
bil som have et helt fantastisk design var en Panhard. Tænk at sådan
en bil er bygget for |
|
|
mere end 50
år siden. Dengang blev biler normalt tegnet med en lineal og
aerodynamik var kun |
|
|
noget man
brugte på racerbiler.
Se dette link: |
|
|
Til sidst var der samling i mandskabsvognen. Vagn havde sørget for
kaffe og kage |
|
|
(CitronmåneJ)….
Det blev snakket livligt og stemningen osede af HYGGE!
En stor tak |
|
|
til
Vagn og ”Bossen” for en uforglemmelig aften. En tidsrejse 100 år
tilbage i tiden blev det faktisk. |
|
|
|
|
|
Lars Kingo |
|
|
|
|
|
Med denne aften var. Vagn,Mulle.Carlo.Johnny.Peer.Kingo,Salling,Sven
Åge,Bregsted + søn+ barnebarn, der var også to med som er ved at købe
en vespa
J |
|