Tur til Krogager den 28 maj.
 

Hvem er Boss(en)?

 
  Vagn Hansen havde den 28. maj 2014 tilbudt at være guide for en køretur.

 

 
  Mødestedet var som sædvanlig ved Korskroen. Fremmødet var denne aften usædvanlig  
  godt – hele 10 Vespaer + det ”løse” var mødt op. Allerede inden turen startede, tegnede  
  aftenen sig til at blive en gevaldig succes! Vi fik sadlet op. Kortegen af Vespaer strakte  
  sig over et par hundrede meter, mens vi ”langsomt” (det syntes nogle bilister) tøffede  
  ad Tingvejen mod Krogager. Luften var tyk af totaktsolie – men lugtede alligevel bedre  
  end en grillbar i en søvnig dansk provinsby. I Krogager ledte Vagn os frem til en ejendom,  
  hvor der var flere værkstedsbygninger. Inden vi fik stoppet motorerne blev man klar over,  
  der ventede os en ganske usædvanlig oplevelse. En pæn hvid Opel Record 1900 m/sort vinyltag  
  holdt allerede parkeret ved ejendommen. Der var også anlagt en ”krolfbane” – krolf  
  er en blanding af kroket og golf. Er det så en finere udgave eller kroket - eller en billig udgave af  
  golf? – det må læseren selv finde ud af. Vi blev gennet ind i en mandskabsvogn, hvor  
   ”Bossen” ville tage mod os. Hver især havde nok en forestilling om, hvordan en ”boss” ser ud.  
  Nogle af os er faktisk gift med en ”boss” – nogle kalder hende også forkonen, kranen,   
   finansministeren……. Andre forbinder ordet ”boss” med Bruce Springsteen……    
  I Krogager betyder det noget ganske andet. ”Bossen” er døbt det borgerlige navn Jens Kristian  
  Jensen. Han er født i 1935. Som lille fik han kælenavnet bosse – deraf navnet ”Bossen”.  
  Han fortalte i korte træk om sig opvækst, hvor midlerne var små. F.eks. under 2. verdenskrig  
  syede hans mor bukser til ham af gamle lærredssække. Det stod i skarp kontrast til det visenere   
  skulle opleve.  I det meste af sit liv har ”Bossen” samlet på ALT som har en motor.  
  Luften var tyk af forventning – det kunne ikke gå hurtigt nok med at komme ind og se  
  alle herlighederne! Ca. 9 Nimbusser – nogle endda med sidevogn, 2 Honda CX 500, Triumph, BSA,  
  Yamaha, Suzuki – blot for at nævne nogle af de 2-hjulere ”Bossen” havde stående. Biler var der  
  også mange af. Audi 80, Citroën 2 CV, Citroën 11 (gangstermodellen),  Morris 1000, Opel  
  Ascona, Lloyd, Austin Seven o.s.v. ”Bossen” fortalte, at bilen som hedder Overland var  
  var den ældste han havde. Se dette link:  
  Den var bygget i 1915! Læderet på sæderne var stadig det originale. Det var blødt og  
  velplejet. Særlig Johnny Tanggard var imponeret. Johnnys kone er ikke engang halvt så gammel  
  som bilen, men hendes ”POPO” var ikke længere så blød og lækker som læderet på den  
  gamle bil – det var i hvert fald hvad han udtalte! Han havde også en knallert af mrk. Acrobat  
  vistnok den sidste knallert som blev produceret i Danmark. Se dette link:  
  En anden bil som have et helt fantastisk design var en Panhard. Tænk at sådan en bil er bygget for  
  mere end 50 år siden. Dengang blev biler normalt tegnet med en lineal og aerodynamik var kun  
  noget man brugte på racerbiler. Se dette link:  
 

Til sidst var der samling i mandskabsvognen. Vagn havde sørget for kaffe og kage

 
  (CitronmåneJ)….  Det blev snakket livligt og stemningen osede af HYGGE! En stor tak  
   til Vagn og ”Bossen” for en uforglemmelig aften. En tidsrejse 100 år tilbage i tiden blev det faktisk.  
     
 

Lars Kingo

 
     
  Med denne aften var. Vagn,Mulle.Carlo.Johnny.Peer.Kingo,Salling,Sven Åge,Bregsted + søn+ barnebarn, der var også to med som er ved at købe en vespa J