Værksted aften 12 Januar 2011 |
|
.Og
husk olie…….masser af olie !!! |
|
En mørk
vinteraften i det herrens år 2011 skulle der være værkstedsaften i
Tjæreborg hos Johnny |
Tanggaard.
Nogle minutter forinden havde Peer Tanggaard og jeg fået læsset min Vespa
GL 150 på en |
trailer, og
drog mod Tjæreborg. Vejene bar stadig præg af det hårde vintervejr, som
havde indhyllet |
Danmark i en
tyk snedyne de sidste par måneder. Med nervøse kig i bagspejlet sikrede
vi os, at |
”guldklumpen”
blev på traileren og ikke endte som skrot på en mørk landevej i
Vestjylland. |
|
Vi kom frem til
værkstedet uden at være ramt af uheld. Jari + søn stod på gårdspladsen.
Mulle stod |
indendørs og
kæmpede med et mavekneb. Værten (Johnny) trissede rundt og polerede sin
vanvittig lækre |
og potente Opel
Kadett racerbil. Interesserede kan kontakte Johnny og få et link til en
film, hvor man ser |
hans racer i
aktion. Det går stærkt – rigtig stærkt ! |
|
Vespaen kom af
traileren og ind i varmen. Kort efter ankom dr. Vespa (Carlo Ernstensen).
Værktøjet havde |
han i en lille
20 l plastikkasse…… Johnny kørte sin værktøjsvogn frem. Lidt som David og
Goliat. |
|
Ved hjælp af
mange villige hænder blev festens midtpunkt skubbet op på en lift, således
dr. Vespa kunne |
vise hvorfor
han er vestjyllands bedste til at skrue i Vespa. Vespaen denne aften
havde problemer med, |
at
koblingen var enten on eller off – fra lyskryds starter den som en
speedwaymaskine. |
|
Når en god
middag skal tilberedes, skal alt foregå i den rigtige rækkefølge. Det
samme sker ved reparation |
af en Vespa.
Først skal forenden sikres, og baghjulet afmonteres. Bagenden går derfor
ikke i jorden. |
I
baghjulskassen kan man se dækslet til koblingen. Koblingskablet afmonteres
og boltene i koblingsdækslet |
fjernes. Nu er
der fri adgang til koblingen. Sikringsblikket i møtrikken som holder
koblingen åbnes. En |
metalskinne som
kan holde koblingen fast monteres. Husk at notgangen SKAL vende opad. Men
en special- |
top som passer
i koblingenmøtrikken skrues den ud. Koblingen kan forsigtigt tages af
krumtappen. Motoren |
må ikke drejes
– ellers kan noten falde ind i motoren, og sker det, skal man råbe
”Houston we got a |
problem” –
fordi motoren formentlig skal adskilles for at få noten ud
igen!!!!!!!!! |
Når koblingen
er ude skal den adskilles med et specialværktøj. Dr. Vespa kunne straks
diagnosticere |
problemet –
koblingen var tør – fuldstændig tør. Som et ekko fra madprogrammet ”Spise
med Price” |
udbrød dr.
Vespa ”Husk olie – masser af olie”. Koblingspladerne var tørre, som et
stykke pejsebrænde. |
Koblingspladerne blev lagt i oliebad. |
|
Nu skulle der
drikkes kaffe og spises wienerbrød. Jari var gået hjem – desillusioneret
over sværhedsgraden i |
reparationen,
eller fordi hans søn skulle i seng?
|
Forventningsfulde satte vi os ved bordet – den varme kaffe kom i kopperne.
Posen med brød blev åbnet. 4 |
x klask rungede
i lokalet da underkæberne egetræsbordet – 3 stykker wienerbrød til 5
granvoksne mænd ! |
At det var
kassereren som på klubbens vegne var vært med kaffe og kage fornægtede sig
ikke. Her bliver |
ikke ruttet med
pengene. Men hvad pokker – vi har nok bedre af en løbetur, et stort stykke
kage J |
|
Koblingen som
nu havde ligget et stykke tid i olie blev taget op af badet og alt blev
samlet i modsat |
rækkefølge.
Vespaen blev startet op – koblingen virkede perfekt. Stor tak og ros til
dr. Vespa. |
En godt råd er,
at man mindst en gang om måneden starter sin Vespaen. Lad den stå og blive
godt varm. |
Gas op flere
gange, mens koblingsgrebet bliver trukket og sluppet. På den måske kan man
måske udgå, at |
koblingspladerne mister olien, og får samme sygdom som min. |
|
Kig på klubbens
hjemmeside og se hvornår der skues næste gang. Måske bliver det
forårsklargøring af |
Vespaen
(smøring af kabler, dæktryk, justere bremser) ? Mulle vil nok forlange, at
det er hans Vespa, der |
skal arbejdes
på næste gang. Så starter vi med at spænde ALT efter. Så behøver Mulle i
2011 ikke at ligge |
bagerst, når
klubben er på tur – han har det med at tabe lydpotte e.t.c. |
|
Lars Kingo. |
|
|
|
|
|
|
Den har 220hk. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|