Værksted aften 12 Januar 2011
 

.Og husk olie…….masser af olie !!!

 
En mørk vinteraften i det herrens år 2011 skulle der være værkstedsaften i Tjæreborg hos Johnny
Tanggaard. Nogle minutter forinden havde Peer Tanggaard og jeg fået læsset min Vespa GL 150 på en
trailer, og drog mod Tjæreborg.  Vejene bar stadig præg af det hårde vintervejr, som havde indhyllet
Danmark i en tyk snedyne de sidste par måneder.  Med nervøse kig i bagspejlet sikrede vi os, at
”guldklumpen” blev på traileren og ikke endte som skrot på en mørk landevej i Vestjylland.
 
Vi kom frem til værkstedet uden at være ramt af uheld. Jari + søn stod på gårdspladsen. Mulle stod
indendørs og kæmpede med  et mavekneb. Værten (Johnny)  trissede rundt og polerede sin vanvittig lækre
og potente Opel Kadett racerbil. Interesserede kan kontakte Johnny og få et link til en film, hvor man ser
hans racer i aktion. Det går stærkt – rigtig stærkt !
 
Vespaen kom af traileren og ind i varmen. Kort efter ankom dr. Vespa (Carlo Ernstensen). Værktøjet havde
han i en lille 20 l plastikkasse…… Johnny kørte sin værktøjsvogn frem. Lidt som David og Goliat.
 
Ved hjælp af mange villige hænder blev festens midtpunkt skubbet op på en lift, således dr. Vespa kunne
vise hvorfor han er vestjyllands bedste til at skrue i Vespa.  Vespaen denne aften havde problemer med,
at koblingen var enten on eller off – fra lyskryds starter den som en speedwaymaskine.
 
Når en god middag skal tilberedes, skal alt foregå i den rigtige rækkefølge. Det samme sker ved reparation
af en Vespa. Først skal forenden sikres, og baghjulet afmonteres. Bagenden går derfor ikke i jorden.
 I baghjulskassen kan man se dækslet til koblingen. Koblingskablet afmonteres og boltene i koblingsdækslet
fjernes. Nu er der fri adgang til koblingen. Sikringsblikket i møtrikken som holder koblingen åbnes. En
metalskinne som kan holde koblingen fast monteres. Husk at notgangen SKAL vende opad. Men en special-
top som passer i koblingenmøtrikken skrues den ud. Koblingen kan forsigtigt tages af krumtappen. Motoren
må ikke drejes – ellers kan noten falde ind i motoren, og sker det, skal man råbe ”Houston we got a
problem” – fordi motoren formentlig skal adskilles for at få noten ud igen!!!!!!!!!                                           
Når koblingen er ude skal den adskilles med et specialværktøj. Dr. Vespa kunne straks diagnosticere 
problemet – koblingen var tør – fuldstændig tør. Som et ekko fra madprogrammet ”Spise med Price”
udbrød dr. Vespa ”Husk olie – masser af olie”. Koblingspladerne var tørre, som et stykke pejsebrænde.
Koblingspladerne blev lagt i oliebad.
 
Nu skulle der drikkes kaffe og spises wienerbrød. Jari var gået hjem – desillusioneret over sværhedsgraden i
reparationen, eller fordi hans søn skulle i seng?                                                                                   
Forventningsfulde satte vi os ved bordet – den varme kaffe kom i kopperne. Posen med brød blev åbnet. 4
x klask rungede i lokalet da underkæberne egetræsbordet – 3 stykker wienerbrød til 5 granvoksne mænd !  
At det var kassereren som på klubbens vegne var vært med kaffe og kage fornægtede sig ikke. Her bliver
ikke ruttet med pengene. Men hvad pokker – vi har nok bedre af en løbetur, et stort stykke kage J
 
Koblingen som nu havde ligget et stykke tid i olie blev taget op af badet og alt blev samlet i modsat
rækkefølge. Vespaen blev startet op – koblingen virkede perfekt. Stor tak og ros til dr. Vespa.                       
En godt råd er, at man mindst en gang om måneden starter sin Vespaen. Lad den stå og blive godt varm.
Gas op flere gange, mens koblingsgrebet bliver trukket og sluppet. På den måske kan man måske udgå, at
koblingspladerne mister olien, og får samme sygdom som min.
 
Kig på klubbens hjemmeside og se hvornår der skues næste gang. Måske bliver det forårsklargøring af
Vespaen (smøring af kabler, dæktryk, justere bremser) ? Mulle vil nok forlange, at det er hans Vespa, der
skal arbejdes på næste gang. Så starter vi med at spænde ALT efter. Så behøver Mulle i 2011 ikke at ligge
bagerst, når klubben er på tur – han har det med at tabe lydpotte e.t.c.
 

Lars Kingo.

 
 
 
Den har 220hk.