Skue aldrig hunden på
hårene!
Undertegnede erhvervede i
2001 min første Vespa. Jeg havde som dreng tilbage i 1970-erne fået en
gammel Vespa forærende af nogle lidt ældre drenge i byen, idet de havde
kasseret den. Vespaen ville ikke starte og var vist nok i ringe stand, så
efter nogen tid blev den kasseret endeligt og endte sine dage hos
skrothandleren.
Men tiden gik, og jeg selv
blev udlært mekaniker. Der gik endnu flere år, og jeg blev ansat i politiet.
På et tidspunkt så jeg en
gammel Vespa Sprint, og forelskede mig straks i den model, og mindedes de
dage for længe siden, hvor jeg selv skruede i en sådant, dog med meget lidt
held. Det er besynderligt, hvordan denne slags oplevelser hænger ved og
efterfølgende udvikler sig til en slags kærlighed for disse lidt
besynderlige køretøjer.
Efter at have surfet på
Internettet fandt jeg den helt rigtige model og farve hos Ricambi på Fyn,
men måtte konstatere, at den var blevet solgt til anden side.
Efter nogen tids søgen fandt
jeg i den Blå Avis, hvor både model og farve passede mig. Det var en Sprint
fra 1966 i farven lyseblå og med den originale sorte nummerplade.
Efter aftale med ejeren drog
jeg en tidlig morgen af sted fra Aalborg til Nørrebro i København.
Jeg havde haft nattjeneste,
og fik kørelejlighed med min søster og hendes mand, som skulle over og tilse
sønnen, som var ved Livgarden. Forventet ankomst kl. 12:00 og senest afgang
kl. 18:00.
Planen var den, at jeg ville
forsøge at forhandle scooteren ned i pris for det havde min højgravide kone
bemærket sig, idet hun fandt indkøbet ganske unødvendigt. Den tænkte pris
var måske lidt uartigt, for det var mindre end det halve af det han
forlangte, og man byder aldrig under det halve har jeg lært. Hvis det
lykkedes, så ville jeg køre hjem på den, ellers skulle jeg med toget, idet
jeg igen skulle møde på arbejde i Aalborg kl. 22:00, så det var tidsmæssigt
lidt snævert.
Efter en lang tur endte jeg
på Nørrebro, hvor jeg tog scooteren i øjesyn, og det var kærlighed ved
første øjekast. Dog måtte der lange og svære forhandlinger til inden prisen
var rigtig, og mindre end en time før togets afgang sad jeg på en cafe på
Nørrebrogade og drak kaffe, medens ejeren endnu en gang overvejede tilbuddet
han havde fået. Der var for øvrigt hedebølge og det skønneste vejr.
Jeg ringede til ham da tiden
var ved at rinde ud, og vi fik aftalt prisen. Han var ikke helt tilfreds,
men det var jeg, hvilket fik ejeren til at notere på kvitteringen, at den
var solgt for ”kun”.
Derefter drog jeg lykkelig
af sted på min nyerhvervelse, og denne skønne dag i august blev nydt i fulde
drag, for det var rigtig Vespavejr – ingen vind og høj sol. Dog var min
svoger bekymret, idet han var min redningsmand, hvis der skete uheld på
Sjællands siden.
Jeg nåede frem til
færgelejet i Hundested, og tog med færgen til Grenå. Tidsplanen var stram,
men scooteren spandt som en kat, og jeg var ganske fornøjet, idet jeg nu
havde erhvervet mig lige netop den scooter, som jeg så brændende havde
ønsket mig.
Da jeg nåede til et sted 15
km fra Grenå og med 45 km til Randers begyndte scooteren at opføre sig
underligt, og kort efter måtte jeg konstatere, at jeg var punkteret på
baghjulet. Så er der uhyggeligt langt til Aalborg, og scooteren er næsten
umulig at have med at gøre, og dette specielt når man ikke har værktøj med
som man burde.
Nu var gode råd dyre, og jeg
ringede til min svigermor i Aarhus, og forespurgte om hun ville være i stand
til at komme mig til hjælp, men her havde jeg dog ikke megen held.
Medens jeg nu afventede på
landevejen, og modet så småt forsvandt, standsede en bil op i vejkanten.
Ud steg en yngre mand. En hærdebred og muskuløs mand,
som tilsyneladende var tatoveret over hele kroppen, og uden tvivl havde
tilknytning til rockerkredse. Dette indtryk gjorde mig særdeles skeptisk og
måske en anelse utilpas, måske fordi jeg ikke via mit arbejde havde de mest
positive indtryk fra den side.
Han viste sig dog og være
særdeles venligt stemt, og tilbød sin assistance. Min tanke var at komme til
en servicestation og erhverve mig en sprayflaske med lappemiddel, og dermed
midlertidigt at løse problemet og få mig transporteret hjem på arbejde til
tiden.
Han var kørende i en ældre
Toyota Corolla DX med stor bagklap, og foreslog, at vi løftede scooteren op
bagi, og kørte til en servicestation. Jeg afviste det og mente at scooteren
var for tung, men han tog mig om skulderen og sagde, du ser stor og stærk
ud, så den klarer vi to sammen. Han gjorde plads i bilen, og pludselig lå
scooteren i bagagerummet, der hvor bagsædet havde været.
Jeg fik derefter en lang og
detaljeret fortælling om dragracing, striptease, kvinder og børn, samt om
hans trængte økonomi.
Pludselig var vi i Randers,
hvor han gjorde holdt ved en servicestation. Han skulle dog ikke have været
i Randers, men han ville ikke blot efterlade mig, så han besluttede sig for
at køre hele vejen – rigtig flot faktisk. Han bemærkede sig, at jeg
formentlig ville have gjort det samme, hvis han havde holdt i vejsiden og
havde behov for hjælp. Og ja – det ville jeg gøre fra den dag.
Jeg tilbød at betale ham for
benzinen, han havde jo fortalt, at hans økonomi ikke var rigtig god, og
benzinmåleren pralede ikke af en fuld tank. Men dette blev pure afvist, og
han sagde pænt farvel og kørte sin vej tilbage til det sted, hvor han skulle
have drejet.
Herefter lykkedes det mig at
formå en god kollega fra Aalborg til hente mig i Randers, hvor jeg selv og
scooteren blev afhentet, og det lykkedes at møde på arbejde – lidt sent i
forhold til den oprindelige plan – men med en lækker scooter stående i
garagen og en masse rigtig gode oplevelser i erindringen.
Jeg har stadig scooteren og
tænker tit tilbage på den tur, ligesom jeg stadig har stor fornøjelse af
scooteren. Scooteren giver rigtig mange gode oplevelser, som man ikke havde
fået uden den.
Med venlig hilsen
Søren Løvendahl
Medlem af Vespa Klub
Vestjylland.
|