For snart alt for mange år siden satte jeg mig et mål. Jeg
ville køre til Spanien på knallert.
Drømmen om at fuldføre min ungdomsdrøm har aldrig været
helt glemt, men ligget i dvale og været en helt urealistisk tanke. Jeg har
i de sidste 20 år arbejdet med sociale projekter og har i den forbindelse
pendlet rundt i hele Europa – men jeg har egentlig aldrig følt jeg har set
noget, man ser altså ikke meget i et fly.
Sidste år var jeg så til stumpemarked i England med et par
kammerater – for at finde reservedele til vores veteranracerbiler – og her
fandt jeg så en Puch MS 50 2 gears med pedaler, og i helt perfekt stand.
Den købte jeg og bekendtgjorde, at nu skulle det være – jeg ville køre til
Spanien på den!
Nå, jeg kørte en tur på den herhjemme, og fandt ud af, at
der faktisk var rigtig langt til Spanien, da jeg så samtidig tilfældigt
kom i snak med en mand i Odense som havde en Scooter stående som han ikke
havde kørt på i 11 år – og han gerne ville købe min Puch – ja så var
beslutningen ikke svær, turen skulle foregå på Vespa Grand Luxe 1963.
Først skulle den støves af – den havde stået indendørs i
et snedkeri og var fyldt med træstøv overalt, og så skulle der ny benzin
på (den gamle benzin lugtede fælt og kunne ikke bruges!).Herefter startede
den og blev kørt til syn.
Vinteren blev brugt til optimering – indkøb af to
bagagebærere og vandtætte tasker samt ruteplanlægning. Jeg planlagde at
køre til Esbjerg og derfra tage færgen til Harwich/England, derfra ville
jeg køre ned til Sydengland og tage en færge fra Portsmouth til Bilbao/Spanien.
I Spanien ville jeg følge pilgrimsruten til Santiago de Compostella og
herfra ville jeg fortsætte til Porto/Portugal og så krydse tværs over
Spanien til Barcelona og tage en færge derfra til Genua/Italien og så
derfra over alperne via Østrig, Tyskland og hjem til Danmark – alt sammen
på landeveje, jeg ville for alt i verden undgå motorveje! Afrejsedagen
blev sat til 1 marts.
Allerede ugen før den 1 marts var jeg i gang med pakningen
af Vespa, og vejrudsigterne blev studeret nøje. Det var ikke opløftende
læsning. Og da den store dag oprandt, var der storm over hele landet – med
vindstød af orkanstyrke ved vestkysten. Nå, man er vel jyde, så op på
dyret og af sted. Allerede inden jeg nåede den gamle Lillebæltsbro havde
jeg mistet enhver forbindelse til mine fingre, og da jeg i Kolding skulle
tanke første gang kneb det med at sige noget – mit ansigt var nærmest
stivfrosset, første lektion lært: halvåben scooterhjelm dur kun til
sommerkørsel. Da der samtidigt også regnede lystigt kunne jeg konstatere
at vandtæt ikke er ensbetydende med regntæt hvad angår luffer og
goretextøj – jeg var drivvåd. En af mine gode venner havde sponseret et
sæt regntøj fra hans entreprenørfirma (Hansson og Knudsen A/S) og det blev
her anlagt. Det var simpelthen det der gjorde at turen i det store hele
blev gennemført! Sættet var vind og vandtæt, og så tilpas stort at jeg
kunne have det udenpå den omfattende garderobe jeg var iklædt for at holde
varmen.At jeg lignede en stor orange snemand må være grunden til at så
mange på hele turen smilede, dyttede og vinkede til mig.
Færgeturen til England levede helt op til vejrudsigten –
DFDS gav dog en kop kaffe og et stykke kage som kompensation for den 5
timers forsinkelse vi fik ud af stormen….
Vel ankommet til England fortsatte jeg med vindstød af
stormstyrke lige mod mig, her var der dog tørvejr. Vespaen havde på det
tidspunkt i modvind en topfart på ca. 30 kmt (altså ifgl. Speedometeret –
hvilket så i virkeligheden nok svarer til ca. 40 kmt) og da jeg første
gang skulle tanke døde den fuldstændigt. Jeg kunne simpelthen ikke få liv
i skidtet, der var stort set ingen kompression og den stank af benzin.
Nå, jeg rensede tændrør og løb rundt med den til sveden
drev af mig og så startede den.
Næste dag kørte jeg gennem London – her begyndte den at
sætte ud hvis den ikke hele tiden fik gas. Det var lidt besværligt at køre
gennem centrum i myldretiden mens jeg hele tiden gassede op som en
utilpasset ung fra Vollsmose – det gav i hvert fald mange løftede
øjenbryn.
Da jeg ankom til Portsmouth kørte jeg derfor direkte til
Allstyle Scooters (scooterbutik, find dem på nettet) og fik via dem
kontakt til TJ Scooters som er et scooterværksted med speciale i tuning af
især Lambretta. Her var hverken rent eller ryddeligt – overhovedet! – men
til gengæld blev det så rigeligt opvejet af en hjælpsomhed, viden og
service man skal lede længe efter.
Efter 3 dage havde Vespaen fået ny stempelringe, tændspole,
tændrør, gearolie og reservehjul. Jeg havde bedt om at få et andet
reservedæk på – men da det blev monteret på den gamle, men pænt lakerede,
fælg revnede den simpelthen p.g.a. tæring, så vær lige opmærksom på jeres
fælge, det er simpelthen noget tyndt skidt som ikke er rustfrit!
Herefter snurrede Vespaen lystigt, og jeg begav mig trygt
videre med færgen til Spanien. Sejlturen henover Biscayen var bulet, men
meget flot. Her kunne man opleve delfiner som simpelthen kom og legede i
færgens bovbølger, det var et imponerende syn!
Spanien anløb vi så tidligt om morgenen i øsregn og
tiltagende kuling. Pyt bagagen blev omviklet med sorte affaldssække –
indkøbt i England da jeg hurtigt fandt ud af at heller ikke mine vandtætte
tasker duede – og på med den orange regnhabit.
Jeg fulgte lastbilerne ud af byen og gjorde holdt ved den
første tank med cafe jeg kom til. Her ville jeg købe en kop kaffe og
studere kort lidt. Jeg kunne lynhurtigt konstatere, at rygeloven enten
ikke eksisterer eller ikke overholdes i Spanien, så jeg vendte i døren.
Lidt senere fandt jeg et læskur hvor jeg kunne brede kortet ud i tørvejr
og orientere mig. Ruten var forholdsvis simpel at følge – landeveje kaldes
nationalveje og er tydeligt markerede de (få) steder der er opsat skilte.
Eneste minus er, at der altså også er meget bjergrigt. Nå, men hvor det
går op går det også ned, og når det gik nedad gik det stærkt – faktisk så
stærkt at jeg glemte at de nye stempelringe lige skulle køres lidt til,
det fandt jeg ud af da motoren var lige ved at sætte sig, så de næste 500
km kørte jeg lidt pænere. Vejret i Spanien var ubeskriveligt DÅRLIGT. Der
var først storm, som tiltog til orkan som hærgede hele kysten jeg kørte
langs. Jeg oplevede da jeg endelig ankom til Santiago de Compostella, at
se den restaurant jeg aftenen forinden havde spist på i tv – men nu med
vand op til midt på bardisken, og havnepromenade jeg havde holdt på var
oversvømmet og fyldt med biler som vandet havde kastet rundt med. Det var
træls.
Gensynet med domkirken i Santiago de Compostella var en
speciel oplevelse. Sidst jeg var her var til en konference om sommeren for
nogle år siden. Der var fyldt med pilgrimme fra hele verden og en meget
speciel stemning. Nu var der kun franske skoleelever der som ægte
franskmænd hverken har situationsfornemmelse eller opdragelse – vor tids
herrefolk! Herudover fremstod kirken ved nøjere gennemsyn som meget slet
vedligeholdt (ukrudtet gror simpelthen op af den forvitrede facade og
vinduer mangler) indenfor er vokslysende afløst af elektriske kasser hvor
man ved møntindkast får lys i et antal diodelys.. Ved alle indgange breder
sigøjnertiggere sig så de er svære at komme forbi og udenfor på pladsen
forsøger alle mulige plattenslagere at prakke en alt muligt på lige fra
cd´er og muslingeskaller, og resten af byen er stort set ligesådan.
Deprimerende at alt bare skal laves til platte pengemaskiner. Det er ikke
et sted jeg vil spilde tid med at besøge igen.
Vespaen havde atter fået problemer med gassen. Denne gang
skyldtes det nu noget så uskyldigt som et gaskabel der var ved at springe
så den ikke kunne slippe gassen. Portieren på hotellet gav mig en adresse
på et mc værksted som han mente kunne hjælpe. I øsregnvejr fandt jeg
værkstedet, som var lukket. MEN lige overfor, på et skilt ved nedkørslen
til en kælderparkering stod der Vespa Service!
Og det må jeg sige var service. Det var en meget gammel
fyr, som talte flydende spansk – og INTET andet. Han havde en ren Aladdins
hule med alskens gamle Vespaer, knallerter og motorcykler – alt dækket af
et tykt lag støv. Med mange smil, fagter og tegninger blev vi enige om, at
han nemt kunne skifte gaskablet og jeg ville kunne hente den 4 timer
senere.
Det blev en lang formiddag med min regnhabit rundt i byen.
Der blæste helt vildt, så paraply kunne jeg glemme alt om, og der var
altså ikke varmt overhovedet.
Da jeg kom tilbage til butikken var Vespaen lavet og kørte
som en drøm. Den gamle fyr havde fået selskab af en anden ældre fyr med
skæg – en munk af en slags. Han fik mig gjort begribelig, at han gerne
ville vide hvor jeg kom fra, og hvor jeg skulle hen. Jeg tegnede et
europakort for ham viste ham Danmark og ruten jeg havde kørt, og den jeg
videre ville køre. Han rystede lidt på hovedet, lagde hånden på vespaen,
mumlede lidt og gjorde korsets tegn. Så var den velsignet. Hele
operationen kostede 10 € alt inkl.
Da jeg kom tilbage til hotellet og skulle have tørt tøj
på, ville Portieren gerne tale med mig. Han var et af de få mennesker jeg
havde mødt i Spanien som kunne lidt engelsk. Han spurgte om jeg stadig
agtede mig til Portugal i morgen. Det kunne jeg kun bekræfte, men da han
så forklarede mig at der ville komme en ny orkan langs kysten de næste
dage var jeg ikke svær at overbevise om, at det nok var bedst at få vinden
i ryggen og komme ind i landet før den kom, så næste morgen begav jeg mig
ud på turen tværs over Spanien til Barcelona.
De første par hundrede kilometer var bjerge, og regn,
herefter fladede det lidt ud og vejret blev såmænd også bedre. Det
allerbedste var næste at vinden til en dejlig afveksling var i ryggen –
det forøgede marchhastigheden betragteligt og den brugte også knapt så
meget benzin. Vespaen havde en gennemsnitlig marchhastighed på 60 km i
timen – men kunne ned af bakke i læ af lastbiler osv. godt nå op på over
90 km i timen!!!
Efter det flade stykke Spanien kom der atter bakker – og
ørken, faktisk er det eneste sted udover Anholt i Europa der har ørken
netop Spanien. Vejret ændrede sig faktisk til det rigtig gode – temperatur
på over 10 grader og tørt.
Efter en meget lang tur (1500 km) i hjulsporene på de
nærmest uendelige spanske landeveje nåede jeg Barcelona. Her fik jeg i
myldretrafikken følgeskab af hundredvis af andre scooterister – alle med
et dybfølt ønske om at dø lynhurtigt i trafikken, det var vildt at opleve
hvordan de kunne sno sig i trafikken.
Færgen til Genua/Italien var virkelig fantastisk. Der var
alt – swimmingpools, diskoteker
Skønhedsklinikker, restauranter, barer, biografer og
butikker – desværre var alt lukket, på nær et enkelt cafeteria. Måske
skyldtes det at der udover mig kun var enkelte lastvognschauffører ombord.
Sejlturen var til gengæld helt fantastisk flot. På stort set hele turen
kunne vi se den franske riviera og de sneklædte bjerge i baggrunden – det
er egentligt ufatteligt at noget så flot kan være beboet af noget så
ucharmerende som franskmænd…
Italien modtog os med lunt og solrigt vejr midt på
eftermiddagen, også her var der godt gang i et vildt scootervæddeløb. Jeg
besluttede at smutte op i bjergene der omgiver byen og finde et hyggeligt
sted at overnatte. Vespaen snurrede lystigt opad, men bjerge har den
triste egenskab at de skygger for solen, så ret hurtigt blev det først
køligt, derefter rigtigt koldt og bælgravende mørkt. På det tidspunkt
valgte Vespaen så også at holde op med at lyse – totalt! Det var træls. De
næste 2 timer kørte jeg ligeså stille i 2 gear med en lille penlight med
en snor om håndleddet. Der var jeg ikke ret stor….
Jeg fandt til sidst en lille landsby hvor der også var et
albergo som ville leje et lille værelse ud – uden bad, toilet og varme,
men Vespaen måtte holde indenfor i gangen, og så kunne man også få noget
at spise der.
Dagen efter fandt jeg løsningen på det manglende lys – der
var simpelthen knækket 2 ledninger. Nå med lidt fingersnilde og gaffatape
fik jeg det hængt sammen igen.
Jeg var efterhånden bekymret for mine dæk. Der var stort
set ikke mønster tilbage, især bagdækket lignede noget der skulle sidde på
en formel 1 racer – i tørvejr vel at mærke!!! Nå, men det kunne jeg helt
sikkert få lavet ved scooter og cykelmekanikeren i Peschiera – ham har jeg
tidligere købt en del gamle knallerter og racercykler hos. Jeg kørte glad
derhen og regnede med både at få ny dæk, men også at få skiftet gearolie.
Jeg blev klogere – de ville end ikke kigge på en Vespa der var så gammel.
Fuck dem!!!
Efter 2 dage med rimelig vejr fortsatte jeg turen mod
alperne, på de samme dæk – olien havde jeg skiftet bag hotellet. Da jeg
nåede til ca. 50 km fra Brenner, af den gamle vej, begyndte det at sne.
Snevejret tog til og hastigheden dalede meget for til sidst nærmest at
foregå i skridtgang med fødderne på vejen i forsøg på at holde vespa og
mig oprejst.
Da jeg endelig nåede Brennerpasset stoppede jeg for at få
en kop kaffe og få følelsen tilbage i hænder og fødder. Jeg faldt i snak
med en mand der kom fra den anden side, han kunne fortælle at det så lige
så slemt ud på den anden side, og han kørte endda i furehjulstrækker. Jeg
fortsatte turen nedad. Det var bestemt IKKE spor sjovt – faktisk var jeg
hunderæd. Uanset jeg ikke gav gas, kun kørte i første gear og med begge
fødder i sneen steg farten hurtigere end jeg brød mig om, og jeg var meget
glad da jeg nåede et stykke ind i Østrig og landskabet fladede lidt ud. Da
jeg om aftenen kunne se en vejrudsigt for ’Tyskland der viste sne over
stort set hele landet de næste mange dage, og familien også kunne melde om
rigtig vinterlig vejrudsigt med sne og frost besluttede jeg at det måtte
være nok. Så den næstfølgende morgen kørte jeg de sidste 150 km (i regn,
slud og sne) til München for derfra at tage biltoget til Hamborg.
8 timers venten, og så var jeg drivvåd og gennemfrosset
ombord på toget – herligt! Næste morgen kl. 6 blev jeg vækket, og kunne
nyde udsigten til et totalt snedækket landskab… Nå, inden vi nåede Hamborg
var der grønne pletter og jeg fik ikke sne før igen før jeg kom til Kruså,
og jeg nåede hjem til Fyn uden yderligere uheld.
Nu en uge efter har jeg efterhånden fået varmen igen, men
jeg er stadig forkølet og det synger stadig i mine ører. Men vespaen er
rengjort og klar til de mange ture den skal køre mig i årene fremover – om
sommeren!
Ps.Turen vil jeg anslå til
godt 4000 km, speedometeret er absolut ikke retvisende, men hvis du
spørger min bagdel var der væsentligt mere..
Bjarne Berner.
Vespa Klub Vestjylland
|