Vespa´en blev hans skæbne.
Det herrens år 1944, hvor 2. Verdenskrig
stadig rasede, kom en lille dreng til verden ved Hobro.
Carlo var hans navn – Carlo Ernstsen. At han
engang blev en ganske efterspurgt og kendt mand, var der vistnok ikke mange
der dengang var klar over.
Som ung mand i 60´erne blev Carlo uddannet
VVS-mand og boede stadig hjemme hos mor og far i
Haderslev. Carlo job i Kolding, mens han
stadig boede hjemme. Dengang – ligesom i dag – var
turen fra Haderslev til Kolding en
langsommelig affære med DSB.
Løsningen på dette var, at Carlo blev
”motoriseret”. Han købte sig en Vespa 53´ m/nummerplade
for den nette sum af 1.000 kr. I det
efterfølgende ½ år bragte den ham trofast frem og tilbage mellem hjem og
arbejdsplads.
Vespa´en forærede han til sin svoger i
Kolding, der havde brug for en bådmotor !
DSB sørgede for at Vespa´en blev kørt til
svogeren..
I forbindelse med Sjælland Rundt 2003 –
altså hele 38 år efter Vespa´en blev sendt med DSB - blev
Carlo klar over, at den aldrig var kommet
frem til svogeren.
Vespa´en var blevet ”væk” under transporten
i 1965. Hvad der i virkeligheden skete med Vespa´en
ved ingen i dag. Herefter fulgte nogle år,
hvor Carlo kørte i Fiat 600, Morris Mascot og andre 4-hjulede køretøjer.
Skæbnen bragte ham i 70´erne til Esbjerg.
Carlo genopdagede interessen for 2-hjulere –
ikke Vespa´er, med knallerter af mrk. Honda Camino.
Skuespilleren W.C. Fields udtalte engang;
”Øllet blev hans skæbne !”. For Carlo blev det Honda Camino´en.
Han restaurerede i flere år mange Honda´er.
En dag spurgte en nabo, om han ikke ville bytte en Honda, med en gammel
Vespa.
Heldigvis byttede Carlo sin Honda Camino med
en Vespa 125 Deluxe årgang 53´. Deluxe fordi den var monteret med
speedometer.
Scooteren har stået udenfor i mange år og
var uden nummerplade. Men historien om den var helt
speciel. Søndags BT udloddede i 1953 ikke
mindre end 12 stk. Vespa 125 Deluxe til en samlet værdi af 54.000 kr. !
Søndags BT skrev at der ”var betalt
Motorskat for et Aar, og der vil endog være Benzin i tanken” – se det kan
man kalde for en gevinst. Carlos nabokone var heldig at gætte titlen på den
danske film ” De røde heste” og vandt Vespa´en.
Da hun ikke havde kørekort, var det manden
som overtog det prægtige køretøj. Da Skattevæsenet opdagede det, blev hun
beskattet for værdien af Vespa´en.
På gamle fotos fandt Carlo ud af, at den
havde været registret med nr. Z 20.207. Han kontaktede
Centralregistret for Motorkøretøjer og
ønskede at købe en ”sort nummerplade”. Det var ikke særlig let, men med
vestjysk stædighed lykkedes endeligt. Om det var fordi han overfor
Centralregistret
antydede sig udsat for forskelsbehandling –
”Hvis det havde været en Harley. Så havde det nok
kunne lade sig gøre” vides ikke. Men
vupti….pludselig lykkedes det og Carlo fik sin nummerplade.
For nogle år siden kørte Carlo til Vespa
træf i Århus. Han modtog en præmie, mens han blev
præsenteret som ”Carlo fra Esbjerg”. En
højrøstet træfdeltager sagde ”Jamen – jeg er også fra
Esbjerg”. Det var såmænd Peer Tanggaard og
det var 1. gang han og Carlo traf hinanden.
Siden har Carlo og Peer startet Vespa Klub
Vestjylland og sidder stadig ”hårdt” på
bestyrelsesposterne – og tak for det. De er
nemlig begge et kæmpe aktiv for klubben !
Senere har rigtig mange Vespa´er fået nyt
liv i Carlo´s garage. Hvor mange han har restaureret eller
repareret har han ikke tal på. P.t. har han
3 registrerede Vespa´er og mange ”projekter” stående klar til de lange og
mørke
vinteraftener.Udover at være kasserer for
vor klub, er Carlo også en sand troldmand, når der opstår problemer med
medlemmernes Vespa´er. Ringer man til Carlo
og fortæller hvad der er galt ( typisk noget i retning
af pling, pling og et højt brum ), kan han i
telefonen stille diagnosen. Andre gange siger han bare ”kig lige forbi”
I perioder har han hjulpet Peter Ricambi i
butikken med små reparationer. Carlo som er beskeden af
natur siger, at han er på kursus hos Peter
for at lære om Vespa´en. Kan det mon også passe ?
Lars Kingo
|