Vespa´en blev hans skæbne.

 

Det herrens år 1944, hvor 2. Verdenskrig stadig rasede, kom en lille dreng til verden ved Hobro.

Carlo var hans navn – Carlo Ernstsen. At han engang blev en ganske efterspurgt og kendt mand, var der vistnok ikke mange der dengang var klar over.

Som ung mand i 60´erne blev Carlo uddannet VVS-mand og boede stadig hjemme hos mor og far i

Haderslev. Carlo job i Kolding, mens han stadig boede hjemme. Dengang – ligesom i dag – var

turen fra Haderslev til Kolding en langsommelig affære med DSB.

Løsningen på dette var, at Carlo blev ”motoriseret”. Han købte sig en Vespa 53´ m/nummerplade

for den nette sum af 1.000 kr. I det efterfølgende ½ år bragte den ham trofast frem og tilbage mellem hjem og arbejdsplads.

Vespa´en forærede han til sin svoger i Kolding, der havde brug for en bådmotor !

DSB sørgede for at Vespa´en blev kørt til svogeren..

I forbindelse med Sjælland Rundt 2003 – altså hele 38 år efter Vespa´en blev sendt med DSB - blev

Carlo klar over, at den aldrig var kommet frem til svogeren.

Vespa´en var blevet ”væk” under transporten i 1965. Hvad der i virkeligheden skete med Vespa´en

ved ingen i dag. Herefter fulgte nogle år, hvor Carlo kørte i Fiat 600, Morris Mascot og andre 4-hjulede køretøjer.

Skæbnen bragte ham i 70´erne til Esbjerg.

Carlo genopdagede interessen for 2-hjulere – ikke Vespa´er, med knallerter af mrk. Honda Camino.

Skuespilleren W.C. Fields udtalte engang; ”Øllet blev hans skæbne !”. For Carlo blev det Honda Camino´en.

Han restaurerede i flere år mange Honda´er. En dag spurgte en nabo, om han ikke ville bytte en Honda, med en gammel Vespa.

Heldigvis byttede Carlo sin Honda Camino med en Vespa 125 Deluxe årgang 53´. Deluxe fordi den var monteret med speedometer.

Scooteren har stået udenfor i mange år og var uden nummerplade. Men historien om den var helt

speciel. Søndags BT udloddede i 1953 ikke mindre end 12 stk. Vespa 125 Deluxe til en samlet værdi af 54.000 kr. !

Søndags BT skrev at der ”var betalt Motorskat for et Aar, og der vil endog være Benzin i tanken” – se det kan man kalde for en gevinst. Carlos nabokone var heldig at gætte titlen på den danske film ” De røde heste” og vandt Vespa´en.

Da hun ikke havde kørekort, var det manden som overtog det prægtige køretøj. Da Skattevæsenet opdagede det, blev hun beskattet for værdien af Vespa´en.

På gamle fotos fandt Carlo ud af, at den havde været registret med nr. Z 20.207. Han kontaktede

Centralregistret for Motorkøretøjer og ønskede at købe en ”sort nummerplade”. Det var ikke særlig let, men med vestjysk stædighed lykkedes endeligt. Om det var fordi han overfor Centralregistret

antydede sig udsat for forskelsbehandling – ”Hvis det havde været en Harley. Så havde det nok

kunne lade sig gøre” vides ikke. Men vupti….pludselig lykkedes det og Carlo fik sin nummerplade.

For nogle år siden kørte Carlo til Vespa træf i Århus. Han modtog en præmie, mens han blev

præsenteret som ”Carlo fra Esbjerg”. En højrøstet træfdeltager sagde ”Jamen – jeg er også fra

Esbjerg”. Det var såmænd Peer Tanggaard og det var 1. gang han og Carlo traf hinanden.

Siden har Carlo og Peer startet Vespa Klub Vestjylland og sidder stadig ”hårdt” på

bestyrelsesposterne – og tak for det. De er nemlig begge et kæmpe aktiv for klubben !

Senere har rigtig mange Vespa´er fået nyt liv i Carlo´s garage. Hvor mange han har restaureret eller

repareret har han ikke tal på. P.t. har han 3 registrerede Vespa´er og mange ”projekter” stående klar til de lange og mørke

vinteraftener.Udover at være kasserer for vor klub, er Carlo også en sand troldmand, når der opstår problemer med

medlemmernes Vespa´er. Ringer man til Carlo og fortæller hvad der er galt ( typisk noget i retning

af pling, pling og et højt brum ), kan han i telefonen stille diagnosen. Andre gange siger han bare ”kig lige forbi”

I perioder har han hjulpet Peter Ricambi i butikken med små reparationer. Carlo som er beskeden af

natur siger, at han er på kursus hos Peter for at lære om Vespa´en. Kan det mon også passe ?

 

Lars Kingo