Shaken, not stirred – Agent 007 var ikke hjemme !

Formanden, Carlo, Mulle, Lene og jeg selv, havde taget imod Vespa Klub Vestjyllands

invitation om at køre til Ribe By Night, hvor temaet i 2009 var James Bond..

På den rastepladsen med det eksotiske navn ”Lille Mallorca” mødte vi hinanden kl. 17.30 den 29. maj.
Vejret var forrygende – modsat år 2006, hvor VKV sidste gang var til Ribe By Night. Dengang regnede det og var bittert koldt.
På en hjemmeside havde vi læst, at der ved Ribe Domkirke skulle holde veteranbiler.
Fra Lille Mallorca gik det af små veje til Vildslev, Kammerslusen og til Ribe. At Ribe er en gammel by fornægter sig ikke.
Alle veje i den indre by er belagt med brosten. Her får man ”kontrolleret”, om alt er skruet fast på scooteren.

Vi parkerede ved Domkirken, og var alle godt rystet igennem af turen på brostenene.

De forretningsdrivende havde virkelig gjort meget ud af udsmykningen. Orkestre spillede,
butikkerne havde rykket boder ud på gågaden, mange forretningsdrivende var klædt i smoking alá James Bond.
I Ribe Å, kunne man mod betaling parkere sine børn. En opfindsom sjæl havde fundet ud at af lave
en gennemsigtig bold der var ca. 2 m i diameter. Her puttede man børnene ind. Pumpede bolden op
med luft og smed den i åen. Ungerne drev hjælpeløse rundt på vandet. For en sikkerheds skyld var
der bundet et tov i bolden, ellers var ungerne garanteret drevet helt ud til Vadehavet J
Vi gik op ad gågaden og ud på engen, hvor veteranbilerne nogle gange holder til.
Ingen gamle biler var der at se – det eneste gammeldags jeg så, var bindingsværkshuse og formandens frisure !
Mulle fandt en restaurant nogle hundrede meter fra centrum. I gårdhaven fik vi serveret schnitzel + pommes.
Rigtig hyggeligt sted, som Mulle havde fundet. Uanset om temaet var James Bond, så var han ikke at træffe denne dag,

men det gjorde ikke besøget i Ribe mindre spændende.

Da vi skulle til at køre fra Domkirken, kom 5 – 6  drenge hen og var imponeret af scooterne.
Da de hørte, at nogle af Vespaerne kørte med Polini/Malossi, så ville jublen ingen ende tage.

Kl. 21.00 gik turen tilbage til Esbjerg. Lene og jeg tog ind på gågade i Esbjerg – her var også midnatsåben.
 Hold op hvor der var mange mennesker. Aldrig har jeg set så mange i Esbjerg – ikke
engang under julehandlen, er der så mange mennesker. Og vi var bare taget derind, for at købe et fødselsdagskort !!

Jeg glemte at skrive, at denne tur forgik med ca. 65 km/t i snit. Formandens nye Malossi cylinder var ikke kørt til endnu.
Det betød kørsel UDEN gashåndtaget i den berygtede ”Tanggaard position” – altså BUNDGAS.
For 1. gang i den tid, hvor jeg har været medlem af VKV, har min Vespa kørt mere end 25 kilometer på en liter benzin – tak formand !

Lars Kingo. Sekretær.

Julemanden var også med på turen.